flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Рекомендації щодо правил поведінки відповідальних осіб Дніпропетровського окружного адміністративного суду з особами з інвалідністю та маломобільними групами населення

01 червня 2018, 11:03

Найголовніше не стороніться людей з інвалідністю!

 

Відповідальним особам важливо пам'ятати, що не всі люди з інвалідністю користуються візками. Наприклад, є особи з порушеннями зору, слуху; люди з порушеннями опорно-рухового апарату, які під час ходи можуть використовувати допоміжні засоби, як то паличка, милиці, а також люди з ментальними порушеннями. Крім того, є набагато більше людей з «непомітними» чи «прихованими» ураженнями, як то артрит, серцеві захворювання, ускладнене дихання тощо.

Не робіть висновків, що відвідувач суду з інвалідністю потребує допомоги, тому що вона має інвалідність. Не нав'язуйте свою допомогу!

Етика спілкування важлива під час надання допомоги будь-якій особі, яка звернулася до установи суду. Особливо важлива вона для певних осіб з інвалідністю, наприклад, людина з порушенням зору, слуху.

З питань, що стосуються людини з інвалідністю, важливо завжди пам'ятати, що потрібно звертатись безпосередньо до цієї людини, а не до супроводжуючої її особи.

Розмовляючи з відвідувачем суду, який пересувається на візку намагайтесь розташуватися так, що його та Ваші очі були на одному рівні, тоді Вам буде простіше вести розмову. Також, можливо, Вам доведеться переміститись у більш «спокійну зону» для того, щоб допомогти такій особі поспілкуватись з Вами.

Розмовляючи з відвідувачем суду, який має труднощі в спілкуванні, слухайте його уважно. Майте терпіння вислухати, чекайте доки людина закінчить фразу. Не виправляйте та не намагайтесь пояснити щось замість людини. Якщо це потрібно, ставте короткі запитання, які потребують коротких відповідей.

Розмовляючи з відвідувачем суду, що не чує, або має обмежений слух, дивіться йому  прямо у вічі і говоріть чітко. Деякі люди читають по губах. Намагайтесь стояти так, щоб Вас та Ваші уста було добре видно та щоб Вам нічого не заважало. Говоріть чітко своїм звичайним голосом та зі своєю звичайною швидкістю, крім випадків, коли особа попросить Вас говорити голосніше чи повільніше. Використовуйте чіткі, коротші речення. Якщо особа з інвалідністю не зрозуміла Вас, не бійтесь повторити щойно сказане Вами або спробуйте перефразувати речення. Деяким особам, що не чують або мають обмежений слух, може бути легше зрозуміти Вас, якщо Ви також використовуватимете жестикуляцію руками, щоб пояснити напрям руху. Якщо Вас не зрозуміли, запропонуйте поспілкуватись за допомогою ручки й паперу.

Ніколи не торкайтесь відвідувача суду з інвалідністю чи їх допоміжних засобів пересування без їх дозволу. Це неввічливо, а також може вплинути на їх баланс.

Якщо Вашої допомоги потребує відвідувач суду що користується візком, спочатку спитайте людину, куди вона хоче дістатись, а потім проінформуйте, що Ви збираєтесь довезти її.

Якщо Ви супроводжуєте людину з порушенням зору чи таку, що не бачить, Ви маєте дозволити їй взяти Вас за лікоть та йти поруч. Завжди коментуйте шлях і маршрут, яким Ви йдете. Наприклад, "За декілька кроків ми повернемо ліворуч" чи "Ми підходимо до сходів". Коли Ви досягли необхідного місця, повідомте людину, де вона знаходиться.

Якщо відвідувач суду з інвалідністю має супроводжуючого чи собаку-поводиря, він/вона може йти поруч з Вами, але не тримаючись за Вас. Собаки-поводирі дуже гарно натреновані, тому Ви не маєте торкатись до них, пестити, годувати, відволікати собаку – бо вона працює.

 

Рекомендації із супроводу та взаємодії з відвідувачами суду з інвалідністю

Запропонуйте допомогу, але почекайте, поки вона буде прийнята, і надайте цю допомогу у той спосіб, у який Вас просить відвідувач суду. Не ображайтесь на відмову.

Не робіть висновків на основі спостережень: пам’ятайте, що будь-хто може мати приховані "порушення" – наприклад, діабет.

Якщо Ви не впевнені у тому, що саме Вам потрібно робити – спитайте у відвідувача суду.

 

Відвідувач суду з порушенням зору, або незряча людина                                                                                                  

  • Скажіть людині з порушенням зору, хто Ви, представте інших присутніх осіб і розкажіть, де вони знаходяться.
  • Запитайте людину, чи вона потребує Вашого супроводу.
  • Не хапайте людину, щоб супроводжувати її, дозвольте їй взяти Вашу руку; спитайте, чи хоче вона бути попередженою про сходи, двері та інші перешкоди.
  • Якщо відвідувач суду прийшов на судове засідання, необхідно чітко сказати де знаходиться його місце в залі судових засідань, або покладіть його руку на спинку місця сидіння чи на підлокітник.
  • Завжди кажіть людині, коли Ви відходите назад чи йдете від неї.

 

Відвідувачі суду, які користуються кріслом колісним  

  • Не нахиляйтесь і не спирайтесь на крісло колісне чи на інший допоміжний засіб людини.
  • Спитайте людину, чи потребує вона допомоги під час переміщення по приміщенню суду, при відкриванні дверей, але пам’ятайте, що вона може виконувати ці функції сама.
  • Залиште достатньо місця для тих, хто користується ходунками чи іншими допоміжними засобами під час ходи - не намагайтесь відібрати або схопити їх допоміжний засіб чи паличку.
  • Не намагайтесь проявляти співчуття до особи, торкаючись до її голови чи плеча, оскільки це сприймається як патронаж/опіка.

 

Відвідувачі суду з порушеннями слуху, або глуха людина

  • Щоб звернути на себе увагу глухої людини, помахайте рукою, або доторкніться до неї.
  • Дивіться безпосередньо на особу (навіть якщо вона користується послугами перекладача жестової мови) і розмовляйте звичайним голосом, не закриваючи обличчя руками.
  • Намагайтесь не використовувати довгих складних речень.
  • Будьте терплячі з людьми, які мають труднощі в спілкуванні; не виправляйте їх; не закінчуйте їх речення замість них. Якщо Ви не розумієте, попросіть їх повторити сказане. У спілкуванні з слабкочуючими чи глухими особами в нагоді інколи можуть стати ручка з папером.

 

Відвідувачі суду з затримкою розумового розвитку

  • Ставтесь до людей як до особистостей, відповідальних дорослих, і не робіть висновків, що вони нічого не можуть робити.
  • Будьте терплячими та будьте готові пояснити інформацію більш, ніж один раз.