flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

До уваги учасників судового процесу по справі №215/2024/22

 

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

 

        09 серпня 2022 року                                                                     Справа 215/2024/22

 

            Дніпропетровський окружний адміністративний суд, у складі: головуючого - судді   Савченка А.В., перевіривши матеріали позовної заяви Стояновського Валерія Володимировича до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Тернівської районної у місті Кривому Розі ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, –

 

ВСТАНОВИВ:

 

28 червня 2022 року позивач звернувся до Тернівського районного суду міста Кривого Рогу із вищезазначеною позовною заявою, в якій заявлені вимоги:

- встановити наявність компетенції (повноважень) Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Тернівської районної у місті Кривому Розі ради у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень, за результатом розгляду заяви від 01.06.2022 р. вх.426 надати належно завірені дві копії цієї заяви позивача та дві копії рішення, відповідно до п.19 ч.1 ст.4 КАСУ, керуючись ст.ст.3,22,144 Конституції України і визнати відмову від такої процедури протиправною бездіяльністю та зобов’язати виконати таку процедуру;

-      встановити наявність компетенції (повноважень) Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Тернівської районної у місті Кривому Розі ради у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень, за результатом розгляду заяви від 01.06.2022 р. вх.426, зазначити загальну кількість призначених у 2022 році компенсацій фізичним особам, які надають соціальні послуги по догляду на професійній основі особі з інвалідністю і визнати відмову від такої процедури протиправною бездіяльністю та зобов’язати виконати таку процедуру;

- встановити наявність компетенції (повноважень) Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Тернівської районної у місті Кривому Розі ради у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень, за результатом розгляду заяви від 01.06.2022 р. вх.426 на підставі Постанови КМУ №1040 від 06.10.2021 вчасно надіслати письмове повідомлення про вибір матері позивача у якості особи, яка надає соціальні послуги та надати направлення до організацій, які здійснюють навчання і визнати відмову від такої процедури протиправною бездіяльністю та зобов`язати зазначену процедуру виконати;

- встановити наявність компетенції (повноважень) Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Тернівської районної у місті Кривому Розі ради у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень, за результатом розгляду заяви від 01.06.2022 р. вх.426 на підставі правового порядку ст.13 Закону України “Про соціальні послуги співробітничати та включити його до переліку фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі і визнати відмову від такої процедури протиправною бездіяльністю та зобов`язати зазначену процедуру виконати.

Ухвалою Тернівського районного суду міста Кривого Рогу від 07.08.2022 р. цей позов було передано за підсудністю до Дніпропетровського окружного адміністративного суду.

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 04.08.2022 р. цей позов було передано судді Савченку А.В.

Згідно з п.п.3 та 6 ч.1 ст.171 КАС України суддя після одержання позовної заяви з'ясовує, чи відповідає позовна заява вимогам, встановленим ст.160, 161, 172 КАС України та чи немає інших підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви або відмови у відкритті провадження в адміністративній справі, встановлених цим Кодексом.

Так, відповідно до ст.161 КАС України до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.

Розмір судового збору обчислюється відповідно до ч.1, 2 ст.4 Закону України “Про судовий збір”.

Згідно з ч.1 ст.4 Закону України “Про судовий збір” судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до положень ст. 7 Закону України “Про Державний бюджет України на 2022 рік” встановлено з 01.01.2022 р. прожитковий мінімум для працездатних осіб у сумі 2481,00 грн.

Зокрема, відповідно до приписів пп.1 п.3 ч.2 ст.4 Закону України “Про судовий збір”, за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, встановлено ставку судового збору 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб (992,40 грн.).

Водночас, судовий збір позивачем не сплачено.

Разом з тим, до адміністративного позову долучено заяву, в якій позивач зокрема просить суд звільнити його від сплати судового збору, посилаючись на те, що тяжкий майновий стан, вказуючи, що розмір його доходу у сумі 2 154,25 грн. позбавляє його можливості провести сплату судового збору за подання адміністративного позову та є перешкодою для доступу до правосуддя, долучивши до цієї заяви довідку Тернівського УПСЗН м. Кривий Ріг від 15.06.2022 р. №4619 про компенсаційні виплати працездатній особі, що не працює і здійснює догляд за інвалідом 1 групи на загальну суму 25 851,00 грн. При вирішенні даного питання просить також врахувати практику й Європейського суду з прав людини.

Розглянувши вказану заяву про звільнення від сплати судового збору, суд зазначає наступне. 

Відповідно до ч. 1 ст. 133 КАС України, суд, враховуючи майновий стан сторони, може своєю ухвалою зменшити розмір належних до оплати судових витрат чи звільнити від їх оплати повністю або частково, чи відстрочити або розстрочити сплату судових витрат на визначений строк.

Згідно з ст.8 Закону України “Про судовий збір”, враховуючи майновий стан сторони, суд може своєю ухвалою відстрочити або розстрочити сплату судового збору на певний строк, але не довше ніж до ухвалення судового рішення у справі. Суд може зменшити розмір судового збору або звільнити від його сплати на підставі, зазначеній у частині першій цієї статті.

При цьому, визначення майнового стану сторони є оціночним та залежить від доказів, якими обґрунтовується рівень її майнового стану. Якщо залежно від рівня майнового стану сторона позбавлена можливості сплатити судовий збір, то такі обставини є підставою на відстрочення та розстрочення сплати судового збору, зменшення його розміру або звільнення сторони від сплати.

При зверненні до суду із заявою про відстрочення або розстрочення сплати судового збору особа повинна додати до такої заяви належні документи на підтвердження факту відсутності таких коштів для сплати судового збору.

Водночас, позивачем не надано суду достатніх та належних доказів наявності обставин щодо відсутності коштів на оплату судового збору, як підстави для звільнення від сплати судового збору.

Подаючи до суду заяву про звільнення від сплати судового збору, позивач на підтвердження свого тяжкого матеріального стану надав довідку від 15.06.2022 р. №4619 про отримання ним щомісячної компенсаційної виплати непрацюючій працездатній особі, яка доглядає за інвалідом І групи, за період з січня 2021 року по грудень 2021 року (включно), у загальному розмірі 25  851,00 грн.

Довідка про розмір щомісячної компенсаційної виплати непрацюючій працездатній особі, яка доглядає за інвалідом І групи, містить лише відомості про розмір компенсаційної виплати позивачеві за догляд за інвалідом І групи.

Суд зазначає, що надані позивачем документи (довідка Тернівської УПСЗН м. Кривий Ріг від 15.06.2022 р. №4619) не можуть свідчити про те, що позивач не має інших джерел для існування та забезпечення своїх потреб - зокрема для сплати судового збору (вклади, нерухоме та рухоме майно з якого отримується дохід, компенсації, сукупний дохід родини, тощо), та не відображають відомості про об`єктивний матеріальний стан позивача станом на дату подання адміністративного позову, оскільки останній може мати і інші джерела доходу.

До того ж, позивачем не надано й документів на підтвердження того, що він має статус малозабезпеченої особи, дохід якої є нижчим від прожиткового мінімуму, що могло б беззаперечно свідчити про його скрутне матеріальне становище.

Таким чином, надані документи не можуть бути розцінені як належний доказ на підтвердження такого матеріального становища позивача, яке не дозволяє сплатити судовий збір.

Жодних інших документів на підтвердження скрутного матеріального становища, позивачем не надано.

Оскільки позивачем не надано суду належних доказів в обґрунтування обставин, що унеможливлюють сплату судового збору, підстави для звільнення від сплати судового збору, наведені в заяві не можуть бути визнані поважними, в зв`язку з чим заява задоволенню не підлягає.

Таким чином, позивачу слід сплатити та надати до суду доказ сплатити судового збору за заявлену немайнову вимогу, у розмірі 992,40 грн.

Також, ч.1 ст.161 КАС України визначено, що до позовної заяви додаються її копії, а також копії доданих до позовної заяви документів відповідно до кількості учасників справи.

Однак, як слідує із доданих до позову документів, позивачем до адміністративного позову не додано копій всіх документів, які додаються до позовної заяви, відповідно до кількості учасників справи в порушення вимог ч.1 ст.161 КАС України (не надано додатків до позовної заяви для відповідача).

Згідно з ч.1 ст.169 КАС України суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, встановлених статтями 160, 161 цього Кодексу, протягом п`яти днів з дня подання позовної заяви постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху.

Оскільки позовна заява Стояновського В.В. подана без додержання вимог, встановлених статтями 160, 161 КАС України, а саме: до позовної заяви не додано документа про сплату судового збору, а також не додано копії додатків до позовної заяви для відповідача, суд вважає за необхідне залишити цю позовну заяву без руху.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.169, 243, 248 КАС України, -

 

 

УХВАЛИВ:

 

У задоволенні заяви Стояновського Валерія Володимировича про звільнення від сплати судового збору – відмовити.

Позов Стояновського Валерія Володимировича до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Тернівської районної у місті Кривому Розі ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії – залишити без руху.

Встановити позивачеві строк - десять днів з дня отримання копії цієї ухвали, для усунення недоліків позову шляхом подання до суду:

- оригіналу документа про сплату судового збору за подання до суду адміністративного позову у розмірі 992,40 грн.;

- належним чином завірені копії додатків до позовної заяви для відповідача.

Ухвала набирає законної сили у строки, встановлені ст.256 КАС України.

 

 

Суддя                                                                                 А.В. Савченко