flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

ОКРЕМІ АСПЕКТИ ПРОЦЕСУАЛЬНОГО ЗАКОНОДАВСТВА ЩОДО ПОРЯДКУ ЗВЕРНЕННЯ ДО АДМІНІСТРАТИВНОГО СУДУ ЗА ЗАХИСТОМ СВОЇХ ПОРУШЕНИХ ПРАВ, ПОВ'ЯЗАНИХ З ВИБОРЧИМ ПРОЦЕСОМ

09 вересня 2015, 14:25

ШАНОВНІ  ГРОМАДЯНИ !

 

 

Дніпропетровський окружний адміністративний суд, з метою сприяння забезпеченню та реалізації найважливіших серед політичних прав громадян, якими є виборчі права, доводить до відома порядок звернення до адміністративного суду за захистом своїх порушених прав, пов’язаних з проведенням 25 жовтня 2015 року чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

 

Відповідно до вимог Закону України «Про місцеві вибори», Постанови Верховної Ради України від 17.07.2015 № 645-VIIІ «Про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у 2015 році» та Постанови Центральної виборчої комісії від 29.08.2015 № 209 «Про початок виборчого процесу чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року» на неділю 25 жовтня 2015 року призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

 

Виборчий процес розпочався 05 вересня 2015 року.

 

Право звернутися до суду з адміністративним позовом має особа, яка вважає, що її виборчі права або інтереси порушено суб’єктом владних повноважень, органами засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств.

 

Позовні заяви, що стосуються призначення, підготовки, проведення місцевих виборів розглядаються судом у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України (далі – КАС України).

 

Визначення підсудності виборчих справ щодо підготовки та проведення місцевих виборів.

 

Підсудність справ місцевим загальним судам як адміністративним та окружним адміністративним судам встановлена частинами 4, 5 статі 172 КАС України.

 

Відповідно до частини четвертої статті 172 КАС України рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських (в тому числі міст Києва та Севастополя), районних у містах виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.

Дніпропетровський окружний адміністративний суд знаходиться за адресою: 49089, м. Дніпропетровськ, вул. Ак. Янгеля, 4.

Звертаємо увагу!   Прийом заяв здійснюється з 05 вересня 2015 року щоденно з 08:00 години до 24:00 години, у тому числі  у вихідні дні та святкові дні.

На передодні дня виборів та у день виборів 24-25 жовтня 2015 року прийом позовних заяв, пов’язаних з виборчим процесом, буде здійснюватись – цілодобово.

 

Частиною 5 статті 172 КАС України визначено, що рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій, за винятком рішень, дій чи бездіяльності, що визначені частинами третьою - четвертою цієї статті, оскаржуються до місцевого загального суду як адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.

 

Відповідно до положень частини 1 статті 19 Закону України «Про місцеві вибори» систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становлять:

1) Центральна виборча комісія, яка є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів;

2) територіальні виборчі комісії:

а) виборча комісія Автономної Республіки Крим;

б) обласні виборчі комісії;

в) районні виборчі комісії;

г) міські виборчі комісії;

ґ) районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом);

д) селищні, сільські виборчі комісії;

3) дільничні виборчі комісії.

 

З аналізу зазначених вище положень КАС України та Закону України «Про місцеві вбори» виборчі спори, де однією стороною є селищні, сільські виборчі комісії та дільничні виборчі комісії підсудні місцевим загальним судам як адміністративним.

 

Відповідно до положень статті 173 КАС України справи щодо уточнення списку виборців розглядає місцевий загальний суд як адміністративний суд за місцем знаходження відповідної комісії.

 

Виборець (громадянин, який має право голосу у відповідних виборах) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, якщо такі рішення, дії чи бездіяльність порушують виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі його особисто.

 

Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, які порушують законодавство про вибори та референдум регламентовано статтею 174 КАС України.

Частиною 3 якої встановлено, що позовна заява щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб подається до окружного адміністративного суду за їх місцезнаходженням (Дніпропетровський окружний адміністративний суд: 49089, м. Дніпропетровськ, вул. Ак. Янгеля, 4).

Позовна заява щодо дій чи бездіяльності засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, що порушують законодавство про вибори, подається до місцевого загального суду як адміністративного суду за їх місцезнаходженням.

 

У частині 3 статті 175 КАС України зазначено, позовна заява щодо оскарження дії чи бездіяльності кандидата у депутати сільської, селищної ради, кандидатів на посаду сільського, селищного голови, їх довірених осіб подається до місцевого загального суду як адміністративного суду за місцем вчинення дії чи місцем, де ця дія повинна бути вчинена.

Позовна заява з інших питань, передбачених цією статтею, подається до окружного адміністративного суду Дніпропетровський окружний адміністративний суд: 49089, м. Дніпропетровськ, вул. Ак. Янгеля, 4) за місцем вчинення дії чи місцем, де ця дія повинна бути вчинена.

 

Строки звернення до адміністративного суду.

 

Відповідно до статей 172, 174, 175 КАС України, адміністративний позов подається до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, а позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до адміністративного суду у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

 

Звертаємо увагу! Згідно з частиною п’ятою статті 179 КАС України, днем подання позовної заяви, апеляційної скарги є день їх надходження до відповідного суду. Строки подання позовних заяв і апеляційних скарг, встановлені статтями 172-177 цього Кодексу, не може бути поновлено.

 

Порядок звернення до суду.

 

Для того щоб передати спір на розгляд адміністративного суду, слід вчинити такі дії:

1.Сплатити судовий збір, крім випадків, коли його не належить сплачувати.

2.Оформити адміністративний позов відповідно до встановлених вимог КАС України. Додати всі необхідні документи.

3.Подати адміністративний позов до суду.

 

Порядок та розміри сплати судового збору за подання адміністративного позову, пов’язаного з черговими виборами депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до чинного законодавства особа, яка звертається до адміністративного суду із позовною заявою повинна сплатити судовий збір. Розміри ставок судового збору встановлюються Законом України «Про судовий збір» № 3674-IV від 8 липня 2011 року зі змінами.

Так, відповідно до статті 4 Закону України «Про судовий збір» за подання фізичною особою адміністративного позову немайнового характеру, розмір судового збору складає 0,4 розміру мінімальної заробітної плати, а за подання суб’єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою-підприємцем – складає 1 розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду,

Згідно абзацу 2 статті 8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» розмір мінімальної заробітної плати складає 1 218 гривень.

 

Отже, за подання позовної заяви немайнового характеру до адміністративного суду з вирішення публічно-правового спору, пов’язаного з черговими виборами депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, необхідно сплатити судовий збір в розмірі 1 218 грн., якщо позовну заяву, подає суб’єкт владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою-підприємцем, або 487,20 грн. якщо фізична особа.

 

Звертаємо увагу! Платiжнi реквiзити для перерахування судового збору за подання адміністративного позову до Дніпропетровського окружного адміністративного суду розміщенні на офіційній сторінці Дніпропетровського окружного адміністративного суду: http://adm.dp.court.gov.ua.

 

Разом з тим, відповідно до пункту 9 статті 172 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. Це обумовлено тим, що сплата судового збору потребує часу, а строки звернення до суду зі спорів, пов’язаних з виборчим процесом досить обмежені.

У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених КАС України.

Суд, враховуючи майновий стан сторони, може зменшити розмір належних до оплати судових витрат чи звільнити від їх оплати повністю або частково, чи відстрочити або розстрочити сплату судових витрат на визначений строк.

За подання позовів про уточнення списку виборців до місцевого загального суду як адміністративного суду судовий збір не сплачується.

 

Правильність звернення та дотримання позивачем вимог КАС України щодо форми та змісту позовної заяви, а також повноти доданих до неї документів сприятиме оперативності розгляду справ зазначеної категорії.

Так, згідно зі статтями 105 - 106 КАСУ позовна заява має бути подана до адміністративного суду у письмовій формі та повинна містити наступні відомості:

- найменування адміністративного суду, до якого подається позовна заява;

- ім'я (найменування) позивача, поштова адреса, а також номер засобу зв'язку, адреса електронної пошти, якщо такі є;

- ім'я (найменування) відповідача, посада і місце служби посадової чи службової особи, поштова адреса, а також номер засобу зв'язку, адреса електронної пошти, якщо такі відомі;

- зміст позовних вимог і виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, а в разі подання позову до декількох відповідачів, - зміст позовних вимог щодо кожного з відповідачів. На підтвердження обставин, якими обґрунтовуються позовні вимоги, позивач зазначає докази, про які йому відомо і які можуть бути використані судом;

- перелік документів та інших матеріалів, що додаються.

Позовна заява має бути підписана позивачем або його представником із зазначенням дати її підписання.

 

Документи, які додаються до адміністративного позову:

- оригінал квитанції, що підтверджує оплату судового збору, крім випадків, коли його не належить сплачувати;

- докази, що підтверджують позовні вимоги;

- довіреність або інший документ, що підтверджує повноваження представника, якщо адміністративний позов подається представником;

- копії позовної заяви та копії всіх документів, що додаються до неї, відповідно до кількості відповідачів.

 

Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені, не перешкоджає судовому розгляду.

 

Порядок набрання законної сили судовими рішеннями, прийнятими за наслідками розгляду справ, пов’язаних з проведенням 25 жовтня 2015 року чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, та їх виконання.

 

Копії судового рішення невідкладно видаються особам, які брали участь у справі, або надсилаються їм, якщо вони не були присутні під час його проголошення.

Судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, пов’язаних з проведенням виборів або референдумів набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження.

Оскаржувати в апеляційному порядку можна лише судові рішення, що не набрали законної сили, ухвалені за наслідками розгляду справ.

Згідно зі статтею 177 КАС України судові рішення прийняті адміністративним судом за наслідками розгляду справ, пов’язаних з виборчим процесом, можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у дводенний строк з дня їх проголошення, а судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Постанови суду щодо внесення змін у списки виборців виконуються негайно.

У разі апеляційного оскарження, судові рішення набирають законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судове рішення суду апеляційної інстанції, у справах даної категорії є остаточним.

 

Порядок оскарження судового рішення прийнятого за наслідками розгляду справи, пов’язаної з проведенням 25 жовтня 2015 року чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, та їх виконання.

 

Оскарження рішень за наслідками розгляду справ, пов’язаних з виборчим процесом, має свої особливості та дещо відрізняється від загальних правил оскарження рішень, що приймаються адміністративними судами.

Так, судові рішення прийняті адміністративним судом за наслідками розгляду справ, пов’язаних з виборчим процесом, можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у дводенний строк з дня їх проголошення, а судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Судом апеляційної інстанції є відповідний апеляційний адміністративний суд (Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд: 49083, м. Дніпропетровськ, пр. ім. Газети «Правда», 29, к. 504).

Суд апеляційної інстанції розглядає справу у дводенний строк після закінчення строку апеляційного оскарження з повідомленням осіб, які беруть участь у справі. Апеляційна скарга стосовно судового рішення, що було ухвалене до дня голосування, розглядається не пізніше ніж за дві години до початку голосування.

Слід зауважити, що неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає апеляційному розгляду.

Відповідно до статті 177 КАС України, суд апеляційної інстанції за наслідками апеляційного розгляду не може повертати справу на новий розгляд.

Судове рішення суду апеляційної інстанції, у справах даної категорії є остаточним та оскарженню не підлягає.

 

Вимоги щодо оформлення апеляційної скарги передбачені статтею 187 КАС України, відповідно до якої апеляційна скарга подається у письмовій формі. В ній зазначаються:

- найменування адміністративного суду апеляційної інстанції, до якого подається скарга;

- ім’я (найменування), поштова адреса особи, яка подає апеляційну скаргу, а також номер засобу зв’язку, адреса електронної пошти, якщо такі є;

- вимоги особи, яка подає апеляційну скаргу, до суду апеляційної інстанції;

- обґрунтування вимог особи, яка подала апеляційну скаргу, із зазначенням того, у чому полягає неправильність чи неповнота дослідження доказів і встановлення обставин у справі та (або) застосування норм права;

- перелік матеріалів, які додаються.

Якщо в апеляційній скарзі наводяться нові докази, які не були надані суду першої інстанції, то у ній зазначається причина, з якої ці докази не були надані. Апеляційна скарга підписується особою, яка її подає, або її представником, який додає оформлений належним чином документ про свої повноваження, якщо цей документ не подавався раніше. В апеляційній скарзі зазначається дата її подання.

До апеляційної скарги додаються її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі. До апеляційної скарги додається документ про сплату судового збору, а також копії доданих до неї письмових матеріалів відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

 

 

Дніпропетровський окружний адміністративний суд