flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Порядок взаємодії Дніпропетровського окружного адміністративного суду з представниками засобів масової інформації

 

Взаємодія Дніпропетровського  окружного адміністративного суду із представниками українських та зарубіжних засобів масової інформації (ЗМІ) здійснюється відповідно до Конституції України, Кодексу адміністративного судочинства України, законів України «Про судоустрій і статус суддів», «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації», «Про доступ до публічної інформації», «Про інформацію», «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні»,  «Про телебачення і радіомовлення», «Про інформаційні агентства», Положення про апарат Дніпропетровського окружного адміністративного суду, Положення про забезпечення доступу до публічної інформації у Дніпропетровському окружному адміністративному суді, рішення Ради суддів України від 12 березня 2015 року № 14. 

  1. Організація взаємодії суду із ЗМІ та журналістами

  1.1. Організація роботи щодо взаємодії із представниками ЗМІ покладається на прес-секретаря Дніпропетровського окружного адміністративного суду (далі – прес-секретар).

 1.2. Інформація про прес-секретаря Дніпропетровського окружного адміністративного суду та засоби зв’язку з ним (телефон, електронна пошта) знаходиться на інформаційному стенді та на веб-сайті суду.    

  1. Обов’язки журналістів

 2.1. Представники ЗМІ (друкованих, мовних, електронних), журналісти, оператори, фотографи тощо, відвідуючи суд  з метою виконання професійних обов’язків, мають ознайомитись з цим Порядком та бути обізнаними в:

2.2. Під час проведення  судового  засідання, представники ЗМІ  повинні дотримуватися загальних правил поведінки у судовому засіданні, вимог процесуального законодавства України:

  - не порушувати права інших осіб;

  - не заважати здійсненню правосуддя;

  - виконувати розпорядження головуючого судді у справі;

  - утримуватися від будь-яких дій, що свідчать про неповагу до суду або встановлених у суді правил.

2.3. Присутність працівників ЗМІ у приміщенні суду  не повинна створювати незручностей  для інших відвідувачів суду.

2.4. Присутні на судовому засіданні представники ЗМІ (якщо вони не є стороною у справі) є спостерігачами,  яким законодавством не надано права задавати питання суддям або сторонам у справі.

2.5. Непокора  чи ігнорування зауважень  судді може кваліфікуватись як прояв неповаги до суду і може стати підставою для примусового видалення із зали і притягнення до відповідальності у відповідності до  норм чинного законодавства.

2.6. Фото-, відео- або телезйомки у загальних приміщеннях суду (вестибюлі, коридорах тощо)  бажано  уникати, оскільки відвідувачі суду мають право на захист своєї приватності. У разі потреби ідентифікації відеосюжету, як такого, що ведеться з приміщення суду, операторам рекомендується знімати на тлі вивіски суду ззовні.

2.7. Можливість фото-, відео- та телезйомки у залі суду під час відкритого судового процесу вирішується судом по кожній справі з урахуванням думки учасників процесу та інтересів правосуддя (з огляду на права неповнолітніх, потерпілих від злочину, потребу захисту свідків тощо).

2.8.  Оскільки судді не мають права коментувати справи, які перебувають у їхньому провадженні, інформацію про суть конфлікту, його правову природу і можливі правові наслідки  для учасників судового процесу можна отримати з прес-релізу.

2.9. Журналісти мають бути добре обізнані з правовими наслідками поширення у своїх матеріалах недостовірної інформації про особу (дифамація) та/або розголошення конфіденційної інформації (втручання у приватне життя).

  1. Доступ журналістів до приміщення суду

3.1. Доступ журналістів до приміщення суду і залів судових засідань, де відкрито слухаються справи,  відбувається на загальних підставах. Представники ЗМІ мають завчасно приходити на заходи, заплановані у Дніпропетровському окружному адміністративному суді (судові засідання, офіційні заходи), – не пізніше ніж за 15 хвилин до початку, маючи при собі відповідне службове посвідчення, а за його відсутності документ, що посвідчує особу.

3.2.  Працівники ЗМІ не можуть бути обмежені в доступі до приміщення суду або його залів на тій підставі, що вони не є учасниками процесу, не мають стосунку до конкретної справи, яка розглядається в суді.

  1. Доступ журналістів до судового засідання

 4.1. Загальні положення

4.1.1. Розгляд справ у судах відбувається відкрито, крім випадків, передбачених процесуальним законом.

4.1.2. Судове рішення оголошується публічно, але преса і публіка можуть бути не допущені в зал засідань протягом усього судового розгляду або його частини  в інтересах моралі, громадського порядку чи національної безпеки в демократичному суспільстві, якщо того вимагають інтереси неповнолітніх або захист приватного життя сторін, або – тією мірою, що визнана судом необхідною, – коли за особливих обставин публічність розгляду  може зашкодити інтересам правосуддя.

4.1.3. Відвідування судових засідань суду представниками ЗМІ здійснюється без попередньої акредитації за пред’явленням службового посвідчення, а представниками іноземних ЗМІ – відповідно до Порядку  взаємодії Держаної судової адміністрації України, територіальних управлінь Державної судової адміністрації України, апеляційних і місцевих судів під час прийому іноземних делегацій, груп та окремих іноземців, затвердженого наказом голови Державної судової адміністрації України № 199 від 18 листопада 2015 року, крім випадків проведення закритих судових засідань відповідно до процесуального законодавства.

4.1.4. Розгляд справи у закритому судовому засідання допускається за оголошеною публічно мотивованою ухвалою суду лише у випадках, передбачених процесуальним законом.

4.1.5. Під час закритих судових засідань доступ публіки до залу судового засідання обмежується.

  1. Порядок під час судового засідання

5.1. Прес-секретар сприяє виконанню рішення судді і допомагає розташуватись журналістам у залі судового засідання, а також координує дії інших осіб, які висвітлюють процес або ведуть зйомку.

5.2. Прес-секретар має координувати розташування журналістів в залі, забезпечуючи представництво від різних ЗМІ (друковані, мовні, центральні, регіональні, іноземні тощо). Пріоритет може надаватися журналістам, які попередньо звернулись до суду з відповідним запитом.

5.3. У випадку резонансних судових процесів і великої уваги преси до них адміністрація суду в залежності від можливостей зали (кількості місць) зобов’язана  забезпечити рівний доступ  як представників громадськості, так і медіа. Тому важливо пропорційно визначити кількість визначених місць для зайняття представниками медіа, позначивши їх табличкою «місця для преси» або «преса».

5.4. У разі великої кількості представників преси, які бажають висвітлити хід судового процесу, адміністрація повинна повідомити їм всім кількість виділених для преси місць залі і запропонувати їм самим визначитись, хто займе ті місця.

5.5. Всі присутні в судовому засіданні особи мають дотримуватись порядку під час судового засідання та виконувати розпорядження головуючого судді. В разі порушення цих правил суд може застосувати заходи процесуального примусу у такому порядку: спочатку оголошується попередження, у разі повторного вчинення не дозволених дій – видалення із залу судового засідання, прояв злісної непокори є підставою для накладення адміністративного стягнення.

  1. Проведення в залі судового засідання фото- і кінозйомки, теле-, відео- та звукозапису

6.1. Представники ЗМІ, як і учасники судового процесу та особи, присутні на відкритому судовому засіданні, можуть використовувати портативні аудіо-технічні засоби відповідно до чинного законодавства України.

6.2. Проведення в залі судових засідань фото- і кінозйомки, теле-,    відео- та звукозапису із застосуванням стаціонарної апаратури, а також транслювання судового розгляду справи допускається за рішенням суду.

  1. Інформаційні запити ЗМІ та журналістів

7.1. Загальні положення

7.1.1. За отриманням інформації про діяльність суду журналісти мають право звернутись до суду з відповідним інформаційним запитом. Під інформаційним запитом про надання письмової або усної інформації у цьому Порядку розуміється усне або письмове звернення з вимогою  надати письмову або усну інформацію про діяльність суду та її посадових осіб.

7.1.2. Інформаційний запит може бути направлений на адресу Дніпропетровського окружного адміністративного суду (м. Дніпро, вул. Ак. Янгеля, 4), на електронну скриньку суду (inbox@adm.dp.court.gov.ua) або подано через відділ узагальнення судової практики, роботи зі звернення громадян та з доступу до публічної інформації Дніпропетровського  окружного адміністративного суду.

7.1.3. У письмовому запиті має бути зазначено  прізвище, ім’я  та по батькові  запитувача, документ, письмова або усна інформація, що його цікавить, та електронна чи поштова адреса, за якою він бажає отримати відповідь.

7.1.4. Запити можуть подаватись в усній, письмовій чи іншій формі (поштою, телефоном, електронною поштою) на вибір запитувача. Письмовий запит подається у довільній формі, проте для зручності журналістів розроблена форма письмового інформаційного запиту. Форма для електронного інформаційного запиту на отримання публічної інформації  розміщена на веб-сайті суду.

7.1.5. Суд та його посадові особи зобов’язані надавати інформацію, що стосується їх діяльності, але не конкретних судових справ, письмово, усно, по телефону чи використовуючи публічні виступи своїх посадових осіб.

7.1.6. Запитувачі мають право робити виписки та копії з наданих їм для ознайомлення офіційних документів, фотографувати їх, записувати текст тощо.

7.1.7. Інформацію про судовий процес, що триває, у разі необхідності суд може надавати шляхом випуску прес-релізів, проведення прес-конференцій уповноваженими посадовими особами, розміщення на веб-сторінці суду тощо.

  1. Доступ журналістів до судових рішень

8.1. Доступ до судових рішень і матеріалів судового процесу забезпечується:

8.1.1. Присутністю журналіста під час розгляду справи в суді;

8.1.2. Присутністю журналіста в залі судового засідання під час проголошення судового рішення;

8.1.3. Розміщенням судових рішень в Єдиному реєстрі судових рішень у мережі інтернет;

8.2. Всі присутні на відкритому судовому засіданні особи мають право  відкрито робити письмові нотатки.

8.3. Публічно проголошені судові рішення можуть бути відтворені без обмежень. Використання в ЗМІ повного тексту рішення або фрагментів, без редагування, що змінює його зміст, можливе лише з посиланням на присутність при його проголошенні.